Jakiego rodzaju właściwości ma asfalt i do jakich zadań go najczęściej stosujemy? Jakiego rodzaju procesy pojawiają się w trakcie jego produkcji

Jakiego rodzaju właściwości ma asfalt i do jakich zadań go najczęściej stosujemy? Jakiego rodzaju procesy pojawiają się w trakcie jego produkcji

Bez wątpienia asfalt jest bardzo często stosowanym materiałem budowlanym. Wykorzystywany bardzo często jako spoiwo jest obowiązkowy, jeżeli mówimy o budowie różnego rodzaju dróg. Pierwsze zastosowanie asfaltu w budownictwie miało miejsce już w Mezopotamii 800-600 lat p.n.e.

Stosowany

droga asfaltowa

Autor: Patrick Feller
Źródło: http://www.flickr.com

był do łączenia mozaiki lub cegieł w budynkach. Najbardziej istotnymi walorami, które są decydujące o niezbędności asfaltów w drogownictwie jest wytrzymałość na wpływ wody oraz właściwości termoplastyczne. Asfalt to lepiszcze, nagrzane do właściwie wysokiej temperatury mięknie i staje się płynne, natomiast po wychłodzeniu jego lepkość zwiększa się i robi się stałym ciałem. Obecnie jest on najbardziej ważnym składnikiem mieszanek mineralno-asfaltowych, które stosowane są do budowy nawierzchni asfaltowych. W zgodzie z odpowiednią klasyfikacją asfalty tego rodzaju zaliczamy do grupy asfaltów naftowych. Zaliczamy do nich asfalty drogowe, drogowe specjalne, i jednocześnie asfalt modyfikowany, zobacz: LOTOS (LOTOS). Asfalt drogowy, czyli standardowy jest stosowany do otaczania kruszywa albo destruktu asfaltowego. Stosuje się go głównie w budowie oraz zachowaniu nawierzchni drogowych. Klasyfikowane są wedle określonych norm, przeznaczone do mieszanek mineralno-asfaltowych. Specjalny asfalt tworzony jest w celu uzyskania specyficznych właściwości. Jesteśmy w stanie wyróżnić w tej grupie asfalty twarde a także wielorodzajowe, jakie odznaczają się bardziej małą termiczną wrażliwością w stosunku do asfaltów drogowych, które są produktami pośrednimi między takimi produktami, takiego rodzaju jak asfalt drogowy a modyfikowany. Nie zawierają polimerów, natomiast technologia ich wyprodukowania opracowywana jest w rafineriach. Więcej: LOTOS Asfalt (LOTOS Asfalt). Asfalt modyfikowany polimerem, to asfalt, którego właściwości reologiczne zostały zmodyfikowane w produkcji dzięki dodaniu jednego albo kilka polimerów organicznych.

asfalt

Autor: James St. John
Źródło: http://www.flickr.com

Najbardziej istotnym celem wykorzystania asfaltu modyfikowanego jest ulepszenie funkcjonalnych wytycznych nawierzchni asfaltowych, czyli wytrzymałości na koleinowanie, na pękanie niskotemperaturowe, solidności zmęczeniowej czy odporności na starzenie. Na tym poziomie cech lepiszczy dąży się do zmaksymalizowania zakresu temperaturowego lepko-sprężystości.

Zakres tego rodzaju jest definiowany przez temperaturę łamliwości według Fraassa, a także przez temperaturę mięknienia. Im bardziej wysoko położona warstwa asfaltowa, tym większy musi być zakres plastyczności asfaltu. Są dość polecane do warstw ścieralnych, niekiedy także do wiążących. W zastosowaniu do warstwy podbudowy stosuje się, żeby ulepszyć wytrzymałość zmęczeniową. Dobrze jednakowoż zauważyć, jakie są szczególne cechy lepkości asfaltu modyfikowanego, jakie w niewielkim stopniu zmieniają się w zakresie od minus dwudziestu do plus osiemdziesięciu oC. W wartości temperaturowej bliskiej plus sześćdziesiąt oC lepkość asfaltu modyfikowanego jest o wiele bardziej wysoka niż asfaltu zwykłego o takiej samej penetracji. Jednakowoż w wyższych temperaturach lepkość dość szybko się obniża, a to sprawia, że temperatury technologiczne produkcji i wbudowania są w stanie być nawet bardziej niskie niż w przypadku asfaltów drogowych.
Comments are closed.