Forma nadruku na konfekcji

Forma nadruku na konfekcji

Koszulki z nadrukami już od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia stanowią doskonałe medium sprzyjające wyrażaniu swych myśli jak też poglądów. Od tegoż czasu techniki umożliwiające napisy na koszulkach bądź materiałach niezmiernie się rozwinęły.


Poniżej opiszemy najnowsze i najpopularniejsze metody nanoszenie napisów na materiały.

t-shirt

Autor: Mike Mozart
Źródło: http://www.flickr.com

Sitodruk – najdawniejsza metoda ozdabiania odzieży wywodząca się z tak zwanego malowania przy pomocy szablonu, które było znane już w zamierzchłych Chinach a także Japonii. Dzięki tej technice graficznej zdołamy realizować wielokolorowe nadruki na plastiku, tkaninie jak też papierze. Tego typu druku konieczna jest maszyna do sitodruku. Metoda owa polega na transferowaniu wzoru przy pomocy matrycy przypominającej siateczkę. W miejscach prześwitów przeciska się farbę, a następnie przenosi ją na materiał.

Technologia powielania obrazów sposobem sitodruku (oprócz szablonów, jest najprostszym sposobem na rozprzestrzenienie plamy barwy na półprodukcie o płaskiej nawierzchni.

Wyróżnia się ona dużą rozdzielczością, całkowitym kryciem odcienia, odwzorowywaniem skomplikowanych deseni, dużą szybkością drukowania oraz bardzo wyrazistymi i nasyconymi barwami. Ponadto jest to wodoodporna, interesująca cenowo, trwała na czynniki pogodowe oraz opłacalna w dużych nakładach metoda nadruku, jaka posiada znaczną trwałość mechaniczną (poznaj tutaj). Wymaga jednak konieczności przygotowania matrycy oraz jest nieopłacalna dla niskich nakładów.

Termonadruk – technologia realizowania nadruku, która polega na termicznym wgrzaniu w wybrany materiał wcześniej przygotowanej grafiki pokrytej klejem. Rysunki nanosi się za pomocą szablonów bądź urządzeń służących do masowego powielania. Termotransfer stanowi dosyć prosty w przygotowaniu sposób nadruku na tekstyliach, umożliwiający dokonanie niewielkiej liczby kopii i zupełne krycie barwą. Inskrypcje wykonane taką techniką cechują się dużą, fotograficzną jakością, a dodatkowo dużą odpornością. Termodruk jest dochodowy przy średnich bądź dużych nakładach oraz często stosuje się go w przemyśle reklamowym. Tego rodzaju technologię stosujemy wtenczas, gdy niemożliwy jest sitodruk ze względu na kształt przedmiotu (przykładowo czapka).

Comments are closed.