Zwrot i odszkodowania za odwołane loty – w jakich przypadkach przysługują?

Zwrot i odszkodowania za odwołane loty – w jakich przypadkach przysługują?

Latanie samolotem po Europie wiąże się z kilkoma poradami, co do których przeważnie latający klienci nie zdają sobie sprawy. Chodzi o zwroty i odszkodowanie za odwołany lot.
W normalnych warunkach nie planuje się rzecz jasna scenariusza w którym w naszym locie będzie opóźnienie.

Lotnisko

Autor: Benson Kua
Źródło: http://www.flickr.com
Podobnie jak w każdym innym środku komunikacji płacimy za tanie, średniej klasy i droższe bilety lotnicze, które w stosownych do ceny standardach przetransportują nas do pożądanego celu.
Paraliż lotniska, katastrofa lotnicza – to tylko niektóre z najpopularniejszych powodów dla których loty są przesuwane i odwoływane, za które właścicielom biletu przysługuje prawo do zwrotu za bilety lub odszkodowanie. Podróżni, dla których chwilowo pomyślana alternatywa w postaci pierwszego kolejnego biletu (szczegóły na stronie http://www.lot.com/pl/pl/pasazer-z-zaswiadczeniem-medycznym) nad wyraz się nie uśmiecha, wyczekują w poczekalniach. Jak się okazuje czas może zagrać na ich korzyść.
Dlaczego? Jeśli trzy godziny po planowym starcie samolot nie odleci, podróżnym (w obrębie państw Unii Europejskiej oraz państw z poza UE) przysługuje określona kwota jako odszkodowanie za odwołany lot. Ceny są rozbieżne – zależne od odległości i statusu państwa (Unia – państwo poza Unią) od 250 do 650 euro (więcej o odszkodowaniach za odwołany lot (więcejinfo – https://www.lot.com/bilety-lotnicze/loty-z-warszawy-do-tbilisi)).

samolot

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Odszkodowanie nie przysłuży się tym pasażerom, którzy wiedzieli o anulowaniu lotu już dwa tygodnie przed startem. Niekorzystne warunki atmosferyczne również przyczyniają się do paraliżu lotniczego (np. wybuch wulkanu). Również i w tym „wypadku” posiadaczom biletów nie zostanie przyznane odszkodowanie. Jeśli podróżnik zorganizuje alternatywny lot to również tutaj – co wydaje się jasne – nie uda nam się zyskać rekompensaty za problemy w trakcie podróży.
Zwroty za bilety mają miejsce w dwóch przypadkach: anulowania lotu i wyprzedaży większej niż jest możliwa ilości miejsc. W drugim przypadku przewoźnik ma prawo zamówić sobie alternatywny środek transportu. Przyjęcie zwrotu uniemożliwi z reguły regulowany przez firmę lot. Lepiej więc w takich momentach wykalkulować co jest bardziej opłacalne.
Zażalenia kierowane są prosto do linii lotniczych. Rozczarowująca odpowiedź lub zupełny jej brak wcale nie kończą sprawy – warto w takim przypadku nie ustępować i wejść z przewoźnikiem na drogę sądową strona tutaj na
Comments are closed.