Na czym opiera się działanie wyłączników silnikowych i czemu ich funkcjonowanie jest tak ważne?

Na czym opiera się działanie wyłączników silnikowych i czemu ich funkcjonowanie jest tak ważne?

Wyłączniki silnikowe to łączniki do chronienia, łączenia, a także dzielenia obwodów prądowych obciążeniem. Są one bardzo potrzebne, bo ochraniają silniki przed zepsuciem w następstwie zablokowanego rozruchu, przeciążenia zwarcia czy braku konkretnej fazy w sieciach trójfazowych. Jak są wyposażone i co mogą działać?

Są wyposażone w termiczny wyzwalacz do do zapewnienia ochrony uzwojenia silnika, czyli potocznie nazywane zabezpieczenie przeciążeniowe i wyzwalacz elektromagnetyczny, nazywane tak zabezpieczenie zwarciowe. Samoczynne wyłączniki silnikowe z bimetalowymi wyzwalaczami zwłocznymi, jakie zależne są od energii i tworzą bardzo wiarygodne techniczne rozwiązanie ochrony silników. Elementy wyzwalające są niezwykle czułe i działają na zaniknięcie fazy, są jednocześnie złożone temperaturowo.

Silniki oraz przewody doprowadzające są zupełnie chronione przy pomocy elementów wyzwalających zwarcie nastawionych na niezmienne wartości. Zapewniony jest również zapłon silników we wszystkich rodzajach pracy.

Czułe na znikanie fazy są wspaniałe do ochraniania silników. By zabezpieczyć silnik wyłączniki silnika powinno się postawić na prąd znamionowy silnika. Bardzo istotną kwestią przy doborze wyłączników silnika jest skontrolowanie wrażliwości na zanik fazy i prąd zwarciowy, po którym aparat jest nadal sprawny. Użycie wyłączników silnikowych to jednakowoż inne zalety. Dzięki temu można ochronić nie tylko silnik, ale również stycznik opisany na . Dzięki znacznej wytrzymałości na zwarcia nie musimy jeszcze bardziej zabezpieczać różnych torów napędowych. Dlatego też powinniśmy nie zapominać o pozostawianiu wyłączników silnikowych przed stycznikiem.

W systemach, w których używana jest praca wielowątkowa falownika zalecane jest zastosowanie wyłączników silnikowych do zabezpieczania konkretnych silników. Możemy w tego typu sytuacji wykorzystać styki dodatkowe, które informują system sterowania o wyzwoleniu zabezpieczenia, a ponadto idzie odpowiednią reakcję na występowanie błędu. Mnóstwo firm ma w swojej ofercie zespoły napędowe (przejdź na stronę producenta), które posiadają wyłącznik silnika połączony ze stycznikiem. Taki więc moduł zwany jest rozrusznikiem silnikowym. To wszystko powoduje, że tego typu system lepiej funkcjonuje i jest bardziej zabezpieczony.
Comments are closed.